W listopadzie 2010 roku weszły w życie regulacje prawne, w związku z którymi każdy kierowca samochodu ma prawo do jego naprawy w niezależnym serwisie, bez obawy o utratę gwarancji producenta. Nadrzędnym celem tego działania było zwiększenie konkurencyjności usług na rynku motoryzacyjnym.
Korzyści z wprowadzenia przepisów GVO
Dla kierowców:
niższe ceny usług ze względu na większą konkurencję między warsztatami
możliwość skorzystania w trakcie naprawy z oryginalnych zamienników części, co z kolei ogranicza koszty naprawy pojazdu
możliwość wybrania dowolnego serwisu samochodowego bez obawy o utratę gwarancji
bez względu na to, gdzie się znajdujesz, nie musisz szukać autoryzowanego salonu napraw – jest to szczególnie przydatne, gdy auto ulegnie awarii np. na trasie – zostanie wtedy odholowane do najbliższego serwisu
Dla warsztatów autoryzowanych:
brak obowiązku posiadania przez właściciela warsztatu autoryzacji na serwis i dystrybucję pojazdów
brak konieczności używania jedynie oryginalnych części podczas naprawy pojazdu – można stosować także oryginalne zamienniki
brak ograniczeń w przypadku starań o koncesję – ważna jest przede wszystkim jakość świadczonych usług
Dla serwisów niezależnych:
możliwość uzyskania autoryzacji pod warunkiem spełnienia określonych warunków
możliwość nieograniczonego dostępu do danych technicznych pojazdu