Skip to content

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

WYMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO – NIEZBĘDNIK W PIGUŁCE

Jednym z podstawowych i najważniejszych systemów każdego pojazdu jest układ hamulcowy. Jest to zbiór elementów odpowiedzialnych za zatrzymanie samochodu pozostającego w ruchu. Układ hamulcowy składa się z podzespołów, do których należą: klocki i tarcze hamulcowe, pompy, przewód ciśnieniowy i elastyczny, zaciski hamulcowe i pedał hamulca. Spoiwem łączącym wymienione komponenty jest płyn hamulcowy – jego jakość ma kluczowy wpływ na działanie całego układu.

Dlaczego należy pamiętać o sprawdzaniu płynu hamulcowego?

Jak już wiesz, układ hamulcowy jest jednym z głównych układów samochodowych, mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Prawidłowe działanie zależy od właściwości płynu hamulcowego integrującego wszystkie podzespoły tego układu. Jednak każdy płyn w samochodzie zużywa się. Dzieje się tak również z płynem hamulcowym, który jest cieczą silnie higroskopijną, a więc chłonącą wilgoć. Zatem, mimo, że płyn umieszczony jest w zamkniętym układzie, chłonie wodę znajdującą się na przewodach gumowych lub osadzającą się na zbiorniku. Nawet niewielka ilość wody w płynie hamulcowym może obniżyć temperaturę jego wrzenia nawet o połowę. Warto wiedzieć, że zjawisko osadzania się wody na poszczególnych elementach układu hamulcowego nasila się przy znacznej wilgotności powietrza i wahaniach temperatury w środowisku. Właśnie dlatego tak ważna jest regularna kontrola płynu. Jej kluczową czynnością jest sprawdzenie, czy temperatura wrzenia nie jest zbyt niska oraz, czy jego ilość w układzie jest wystarczająca – niedostateczna ilość może być skutkiem wycieków lub pęknięcia przewodu hamulcowego. Powyższe przyczyny mogą spowodować całkowity zanik siły hamowania, dlatego należy regularnie poddawać pojazd kontroli w profesjonalnym serwisie samochodowym.

Sygnały świadczące o niezwłocznej wymianie płynu hamulcowego:
  • niska jakość i skuteczność hamowania mimo odpowiedniej ilości płynu hamulcowego w zbiorniku

  • widoczna korozja układu hamulcowego

  • wymiana podzespołów układu hamulcowego (m. in. pompy hamulcowej, przewodów czy zacisków hamulcowych) – przy montażu nowych elementów należy pamiętać o wymianie płynu hamulcowego

  • upłynięcie daty ważności płynu hamulcowego

  • od ostatniej wymiany płynu minęły dwa lata lub Twój przebieg wzrósł o dodatkowe 60 tys. km

  • zanieczyszczenia w zbiorniku płynu hamulcowego.

ZDANIEM EKSPERTA – BEZ SPRZĘTU NIE ZROBISZ TEGO DOBRZE!

Kontrola lub wymiana płynu hamulcowego wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. W WMW Automotive korzystamy z nowoczesnego urządzenia ciśnieniowego, wtłaczającego nowy płyn, a tym samym – wypychającego poprzedni. W ten sposób eliminujemy ryzyko przypadku, że w układzie hamulcowym zostaną resztki starego płynu oraz ryzyko, że odpowietrzenie hamulców nie będzie możliwe, co może zdarzyć się, gdy stosowane są inne, mniej zaawansowane metody. Warto wiedzieć, że płyny hamulcowe zostały podzielone na kilka gatunków w zależności od wyjściowej temperatury wrzenia, temperatury wrzenia zawodnionego płynu, lepkości i chemicznego charakteru. Wyróżniamy zatem następujące klasy produktów: DOT-3, DOT-4, DOT-5.1 i DOT-5. Jakość płynu hamulcowego w zbiorniku oceniamy za pomocą specjalnego do tego celu przyrządu! W przypadku konieczności wymiany – nasi profesjonaliści pomogą Ci w wyborze odpowiedniego dla Twojego auta gatunku płynu hamulcowego.